Termin i miejsce
23 września 2015, 10.30
Centrum Wystawienniczo – Kongresowe AMBEREXPO, ul. Żaglowa 11, 80-560 Gdańsk
Opis Wydarzenia:
Wiodącymi tematami debaty było prawo unijne dotyczące integracji, modernizacji i liberalizacji sektora kolejowego oraz szanse związane z unijnymi środkami inwestycyjnymi dla transportu. Ważnymi motywami były również szanse i zagrożenia związane z implementacją IV Pakietu Kolejowego, realizacja nowych Programów Operacyjnych oraz perspektywy rozwoju i inwestycji kolejowych po 2022 r.
Wśród autorów wystąpień wprowadzających oraz uczestników panelu dyskusyjnego gościliśmy ekspertów zagranicznych – w tym przedstawicieli Komisji Europejskiej, instytucji międzynarodowych oraz menedżerów największych firm kolejowych z Europy Zachodniej.
Druga edycja cyklu konferencji Rail22 towarzyszyła 11. edycji Targów Trako 2015. Wydarzenie przybrało formę międzynarodowej debaty: „Europejska Polityka Kolejowa”. Bardzo licznie zgromadzonych gości przywitała pani minister Claire Perry z Wielkiej Brytanii i prezes Fundacji dr Jakub Majewski.
W wystąpieniach wprowadzających skonfrontowano spojrzenia nauki, administracji i biznesu na główne wyzwania branży (dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego, dr Gerhard Troche z Komisji Europejskiej i Johann Metzner z Pionu Europejskiej Polityki Transportowej w Centrali Deutsche Bahn).
Dla przedstawicieli polskiego sektora kolejowego szczególnie interesujące były wątki:
- nowych kosztów regulacji unijnych
- dyskusji politycznych wokół IV pakietu kolejowego
- pomysłów na zwiększanie udziałów w rosnącym rynku transportowym
Następnie pan Radosław Czapski z Banku Światowego poprowadził dyskusję ekspertów ds. przemysłu i prawa kolejowego (dr Jonathan Beckitt z CMS Cameron McKenna w Wielkiej Brytanii, Jeremy Candfield z Railway Industry Association, Piers Marlow z European Passenger Transport Operators, Jean-Philippe Peuziat z działu Public Affairs, UNIFE). Silnie zaznaczyły się w niej wątki ujednolicenia standardów technicznych, nieuzasadnionych obaw przed otwieraniem rynku przewozowego na konkurencję oraz asymetrii regulacji sektora kolejowego i drogowego. Ciekawym dylematem była również kwestia przeregulowanej kolei w kontekście konkurencji w sektorze transportu